M42+getrag 240+618 platta?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

M42+getrag 240+618 platta?

Inläggav Nilas » 11 aug 2010, 18:45

Användarvisningsbild
Nilas
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 sep 2006, 13:10
Ort: Stockholm
Hej! Min orginalkoppling pallar inte med längre. Jag har köpt en 618 tryckplatta som jag hade tänkt montera. Jag har även tillgång till ett m20 svänghjul, en org 325 lammell och en snäll vän som skulle kunna svarva svänghjulet åt mig. Hade tänkt att försöka få till allting i helgen och söker därför svar på några frågor:

1. Hur ska m20 svänghjulet svarvas för att det ska passa min m42-motor? (gärna bild)

2. Är det möjligt att använda getrag 240lådan till en 618 tryckplatta? kommer den hålla? (lådan känns fräsch och motorn kommer inte överstiga 220-230 hp)

3. Jag har hört att man kan behöva en startmotor från en m20, stämmer detta? är det något mer man behöver tänka på vid detta ingrepp? t.ex slavcylinder eller urtrampningslager.

Till saken hör att jag aldrig meckat koppling förut.

/ Nilas
E30 318is turbo

Re: M42+getrag 240+618 platta?

Inläggav Bonje » 11 aug 2010, 19:49

Användarvisningsbild
Bonje
 
Inlägg: 1255
Blev medlem: 20 nov 2005, 17:51
Ort: Eskilstuna
Nilas skrev:Hej! Min orginalkoppling pallar inte med längre. Jag har köpt en 618 tryckplatta som jag hade tänkt montera. Jag har även tillgång till ett m20 svänghjul, en org 325 lammell och en snäll vän som skulle kunna svarva svänghjulet åt mig. Hade tänkt att försöka få till allting i helgen och söker därför svar på några frågor:

1. Hur ska m20 svänghjulet svarvas för att det ska passa min m42-motor? (gärna bild)

2. Är det möjligt att använda getrag 240lådan till en 618 tryckplatta? kommer den hålla? (lådan känns fräsch och motorn kommer inte överstiga 220-230 hp)

3. Jag har hört att man kan behöva en startmotor från en m20, stämmer detta? är det något mer man behöver tänka på vid detta ingrepp? t.ex slavcylinder eller urtrampningslager.

Till saken hör att jag aldrig meckat koppling förut.

/ Nilas

1. För säkerhets skull. Svarva av svänghjulet jäms med startkransen på baksidan så det inte finns risk att det det tar i tråget. (Behövs ingen bild för det)

2. Bra fråga.. Svar: förmodligen kommer den att svälja nya setupen men ingen kan lova hur länge det håller..

3. Ja du behöver en M20 startmotor. (Olika startkransar mellan M42 och M20)
Med 328/M3 ZF låda behöver urtrampningslagret vara 5mm längre för att kopplingen ska fungera optimalt. Eller på annat sått lösa problemet. Tex moda kopplinggaffeln vid anligget mot urtrampningslagret med 5mm.
Pinnen på slavcylinderna kan man bli tvungen att trixa till på längden.
Det var till ZF lådan, hur det blir med 240 lådan vet jag inte.

Hoppas någon annan kan fylla på med info.
/Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
www.e30.se
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 18is+turbo

Inläggav Nilas » 11 aug 2010, 20:09

Användarvisningsbild
Nilas
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 sep 2006, 13:10
Ort: Stockholm
tack Bonje - kungen av m42 :)

Självklart vore det intressant att höra om någon har gjort det här mecket med 240-lådan. Mera svar!
E30 318is turbo

Inläggav Nisse Järnet » 11 aug 2010, 21:42

Användarvisningsbild
Nisse Järnet
 
Inlägg: 5736
Blev medlem: 26 nov 2005, 11:58
Ort: Stockholm/Täby
240 är originallådan va? Isf funkar det kalas, kör med svarvat M20 svänghjul, m20 start, 6 puck sinter och 325 platta på turbo is:en jag byggt.

Har inte petat med slavcylinder eller nåt annat bara skruvat på och kört.
E30 M50 6vxl <3 PPF Nu även med traction control!
2011/12/13: M50 682whp @ 1.2-1.4 bar, 764whp @ 1.7 bar.
2010: M20 520whp @ 1.2 bar, 675whp @ 2.2 bar.
2009: M20 480whp @ 1.2 bar, 601whp @ 2 bar.
2007/8: M20 430whp @ 1.3 bar.
0706566267

Inläggav Nilas » 11 aug 2010, 22:15

Användarvisningsbild
Nilas
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 sep 2006, 13:10
Ort: Stockholm
Låter ju asbra!
Kan det tillochmed vara så kul att en 4-puckssinter går att använda? Har nämligen en sån på hyllan.

Tack!
E30 318is turbo

Inläggav markus » 12 aug 2010, 00:11

Användarvisningsbild
markus
 
Inlägg: 4801
Blev medlem: 20 nov 2005, 17:01
Ort: Motala
Kör orginal lamell och 618 det klarar mycket mer än vad du behöver. 4 puck kan ev slita mer på lådan.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. www.5100.se

Inläggav Nisse Järnet » 12 aug 2010, 00:59

Användarvisningsbild
Nisse Järnet
 
Inlägg: 5736
Blev medlem: 26 nov 2005, 11:58
Ort: Stockholm/Täby
Nilas skrev:Låter ju asbra!
Kan det tillochmed vara så kul att en 4-puckssinter går att använda? Har nämligen en sån på hyllan.

Tack!
Jajjemen det går fint. Kör du med 618 och sinter kommer du ha en koppling redo för 600whp och 700wnm hehe. Jag skulle nästan valt sinter eller 618 och sålt det du inte använder om du inte tänkt plocka mer effekt än 230hk.

Bilen jag byggt har gått rätt hårt sen mappningen i våras (dock med moderata 237whp) men den har funkat perfekt! Säkert 300 mil och det enda som pajjat är en 168 diff (igår faktiskt) men det är ju inget konstigt dom pajjar ju med originaleffekt också :roll:
E30 M50 6vxl <3 PPF Nu även med traction control!
2011/12/13: M50 682whp @ 1.2-1.4 bar, 764whp @ 1.7 bar.
2010: M20 520whp @ 1.2 bar, 675whp @ 2.2 bar.
2009: M20 480whp @ 1.2 bar, 601whp @ 2 bar.
2007/8: M20 430whp @ 1.3 bar.
0706566267

Inläggav Pilliam » 12 aug 2010, 17:04

Användarvisningsbild
Pilliam
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 21 sep 2009, 16:55
Ort: Jokkmokk
Vilket ögonmått jag har då..

Bytte till 260 låda efter att ha hållt på med m20 svänghjul och 240 låda och kommit fram till att det inte kommer funka. provade aldrig montera, tyckte det var så tydligt bara man tittade :)

det ögonmåttet kostade mig 3k :(
318is -90 turbo

Inläggav Nilas » 12 aug 2010, 19:06

Användarvisningsbild
Nilas
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 sep 2006, 13:10
Ort: Stockholm
Nu behöver jag alltså en m20 startmotor. Det verkar som om den lilla är att föredra. Kanske kan den stora funka också?
Någon av er som har en jag kan köpa inom rimlig omkrets mellan sthlm och Nyköping?
E30 318is turbo

Inläggav Nilas » 12 aug 2010, 19:47

Användarvisningsbild
Nilas
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 sep 2006, 13:10
Ort: Stockholm
Har fått tag i en liten startmotor!

Tack för all hjälp!
E30 318is turbo

Inläggav Nilas » 16 aug 2010, 16:57

Användarvisningsbild
Nilas
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 23 sep 2006, 13:10
Ort: Stockholm
Mecket gick skitbra. Tack för alla tips, jag gjorde som William gjorde för att få plats med m20-svänget(slipade av lite på två grejor) . Hur smidigt som helst, behövde ju inte svarva :)
Bilen känns skapligt rejsig nu. Dunkade dit motor-och växellådskuddar i delrin när jag ändå var i farten. Rejällt dån i kupen.
E30 318is turbo


Återgå till PPF Turbo Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], jfrostdahl och 3 gäster

x