Oljepump m50

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

Oljepump m50

Inläggav Moker » 23 aug 2009, 18:43

Moker
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 22 nov 2005, 16:29
Ort: Stockholm
Har hört att drevet till oljepumpen kan släppa på m50 oljepumparna, hur har ni löst det med muttern till drevet?

Inläggav PBRacing » 23 aug 2009, 18:47

Användarvisningsbild
PBRacing
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 23 nov 2005, 17:30
Ort: Örebro
jag svetsade fast drevet i muttern å muttern på axeln i pumpen om du förstår va ja menar :)

Inläggav Moker » 23 aug 2009, 19:13

Moker
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 22 nov 2005, 16:29
Ort: Stockholm
ofan, går inte o bara lägga loctite på muttern ?

Inläggav TreLingon » 23 aug 2009, 19:16

Användarvisningsbild
TreLingon
 
Inlägg: 2375
Blev medlem: 09 aug 2008, 08:35
Ort: Västerås
Klart det går men tar ju lika lång tid att svetsa fast den !
Samt 100 ggr bättre med svetsad så är problemet löst..

Inläggav PBRacing » 23 aug 2009, 20:10

Användarvisningsbild
PBRacing
 
Inlägg: 613
Blev medlem: 23 nov 2005, 17:30
Ort: Örebro
jag hade inte problem med att muttern gängade upp sig.. utan att de va gängsallad :?
gick varken få bort muttern lr dra åt den.. kunde skruva hur mkt som helst med fingrarna
bara när ja hade ner tråget i vår för lite om byggnad :? tur ja kolla muttern...

Inläggav Sjögren Racing » 04 sep 2009, 19:08

Användarvisningsbild
Sjögren Racing
 
Inlägg: 729
Blev medlem: 29 jul 2008, 21:38
Ort: Tingsryd
Är detta ett vanligt problem på M50?
Ska man plocka ner tråget på en orginalmotor och spänna?

Inläggav TreLingon » 04 sep 2009, 19:35

Användarvisningsbild
TreLingon
 
Inlägg: 2375
Blev medlem: 09 aug 2008, 08:35
Ort: Västerås
Gör du det så är du ju säker !
Ta fram tigen och dra fast den så äre lugnt .
Jag har inge haft nått problem ännu !

Inläggav pizza » 04 sep 2009, 21:13

pizza
 
Inlägg: 2083
Blev medlem: 23 dec 2005, 19:47
Ort: Västerås
Punkta den med TIG, Loctite känns bra meningslöst.

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad

Inläggav Moker » 02 mar 2010, 00:29

Moker
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 22 nov 2005, 16:29
Ort: Stockholm
Tänkte på en sak, hur gör ni som punktat dit muttern när ni ska demontera oljepumpen?

Inläggav Franzén » 02 mar 2010, 00:48

Användarvisningsbild
Franzén
 
Inlägg: 2513
Blev medlem: 06 aug 2009, 14:08
Ort: Göteborg
Om man gör rätt med Loctite så sitter bultförbandet rent löjligt bra.

Det är ungefär samma dignitet på att lära sig använda Loctites utbud av lim och låsvätskor som att lära sig TIG:a.

Så jag förstår att en del väljer grottmetoder framför tekniskt avancerade.

Loctite kan man lossa med rätt metoder, det blir knöligt om bultförband är svetsade.
Grr!
0706-419608

Inläggav halvarsson » 10 mar 2010, 22:44

halvarsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:51
Ort: hedemora
Sjögren Racing skrev:Är detta ett vanligt problem på M50?
Ska man plocka ner tråget på en orginalmotor och spänna?



lägg en svets punkt, min mutter gängade upp sej så kedjan låg och nötte mot olje tråget :lol:
KÖR=
BMW 525itic e34 -93 !
BMW 523i e39 touring -97 !
YAMAHA R1 2009+akrapovic !
CAN-AM DS 450 X !


Återgå till PPF Turbo Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

x