Hårdhet fjädrar för dragrace samt bumpsteer fundering

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

Hårdhet fjädrar för dragrace samt bumpsteer fundering

Inläggav JockE28 » 20 mar 2017, 09:28

Användarvisningsbild
JockE28
 
Inlägg: 1031
Blev medlem: 23 sep 2010, 07:23
Ort: Fakenberg
Tjena alla kunniga dragrace folk'!

Tänkte jag skulle ändra lite på min bil för dragrace..

Har läst lite på nätet om hur man ska lyckas åka iväg fort av linjen.

Har just nu d2 coilovers för gata på min bil och ganska hårda fjädrar, vet inte riktigt hur hårda dom är, men det känns när man kör på ett löv i bilen.
När jag provat lite starter på gatan så har det vart väldigt dåligt grepp, typ spinner på alla växlar med 9" breda 26" höga mh slicks.

Bilen i fråga är en e28 med ca 800hk, funderar på att hålla det ganska låg budget då det är mycket annat just nu som kostar pengar, flytt o.s.v

när jag forskat lite så känns det som en enkel lösning är att byta fjädrar.

kollat på rallyshop.se och sett att dom har många olika fjädrar med valbar hårdhet och längd till vettigt pris.

bilen väger ca 1450 kilo och antagligen mycket mer fram än bak.

sen blev jag lite snurrig i huvudet när jag kom in på begreppet "bumbsteer" vad jag förstår det som är hur mycket TOE ändras i förhållande till fjädringsväg??

Då kanske det är osunt att sätta dit alldeles för mjuka och långa fjädrar fram för att behålla bilen på vägen :mrgreen:

man samtidigt så känns det som att det är där det gör mest nytta med "weight transfer"

jag har nyligen bytt framvagn till en e36 och behållt mina befintliga 5 serie bromsar, men ombyggda bellhouse och för att p-ändan skulle få plats så var jag tvungen att montera styrvinkeladatprar från t-parts, och då flyttas styrleden in mot bilen och närmre hjulets centrum samt längre ner mot marken, ca 15mm. det känns som att det blir en enorm ökning av bumpsteer då utväxlingen blir "snabbare" på det viset?

så ni som orkat läsa detta och har några användbara tips kanske kunde hjälpa mig med dessa funderingar

* Är det någon ide att bara byta fjädrar bak till mjukare och längre/ höja bilen fram och köra med de fjädrarna som sitter på
för att slippa oroa sig för att åka av vägen

* Ska man montera lite mjukare och längre fjädrar fram också men bara "lite"

* Hur farligt är det med "bumpsteer" och vad anses vara för mycket?

* ni kanske har en helt annan åsikt/erfarnhet som ni vill dela med er av?

MVH Jocke

Bild


Bonus bild :)

Bild
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: viewtopic.php?t=49579

Återgå till Chassi och kaross

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

x