525ix viskodiff

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

525ix viskodiff

Inläggav _BeeMeR_ » 03 jul 2016, 17:48

_BeeMeR_
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 nov 2005, 17:59
Ort: Luleå
Hej.
Är de nån som har koll på hur viskodiffen fungerar? Den styrs av oljetryck? Borde de inte gå manuellt sätta tryck på den?
Går den flytta över till ett "äldre" 188 hus?
Är den mycke sämre än en lamelldiff?

Mvh Jocke
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17

Re: 525ix viskodiff

Inläggav Spiidfriik » 05 jul 2016, 01:01

Användarvisningsbild
Spiidfriik
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 29 nov 2005, 20:20
Ort: Piteå
Tidiga E34 iX har hydrauliskt variabel diffverkan. Den går att styra manuellt, men det är inte jätteenkelt. Finns en tråd där detta diskuteras. Är man inte ute efter att kunna justera diffverkan ser jag ingen fördel jämfört med en lamelldiff.
E30 iX har visco. Den är rätt seg att gå från öppen till bromsad.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.

Re: 525ix viskodiff

Inläggav _BeeMeR_ » 05 jul 2016, 15:47

_BeeMeR_
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 nov 2005, 17:59
Ort: Luleå
Precis de verkar vara den tidiga. Har du länk till tråden?
Nä ingen fördel tänkte bara så den inte va mycket sämre.

///mvh Jocke
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17

Re: 525ix viskodiff

Inläggav Nisse Järnet » 06 jul 2016, 10:39

Användarvisningsbild
Nisse Järnet
 
Inlägg: 6614
Blev medlem: 26 nov 2005, 11:58
Ort: Stockholm norrort
Spiidfriik skrev:Tidiga E34 iX har hydrauliskt variabel diffverkan. Den går att styra manuellt, men det är inte jätteenkelt. Finns en tråd där detta diskuteras. Är man inte ute efter att kunna justera diffverkan ser jag ingen fördel jämfört med en lamelldiff.
E30 iX har visco. Den är rätt seg att gå från öppen till bromsad.

Att viscon skulle vara seg håller jag inte med om?
Nuvarande: E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
0707697871

Re: 525ix viskodiff

Inläggav Spiidfriik » 08 jul 2016, 06:17

Användarvisningsbild
Spiidfriik
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 29 nov 2005, 20:20
Ort: Piteå
Nisse Järnet skrev:
Spiidfriik skrev:Tidiga E34 iX har hydrauliskt variabel diffverkan. Den går att styra manuellt, men det är inte jätteenkelt. Finns en tråd där detta diskuteras. Är man inte ute efter att kunna justera diffverkan ser jag ingen fördel jämfört med en lamelldiff.
E30 iX har visco. Den är rätt seg att gå från öppen till bromsad.

Att viscon skulle vara seg håller jag inte med om?


Jasså? Vi satte en iX visco på en kompis rwd 325 och den var hopplöst seg. Enhjulade alltid innan den fått upp tempen.
På en iX märker jag inte av det däremot.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.

Re: 525ix viskodiff

Inläggav Nisse Järnet » 08 jul 2016, 19:59

Användarvisningsbild
Nisse Järnet
 
Inlägg: 6614
Blev medlem: 26 nov 2005, 11:58
Ort: Stockholm norrort
Då var den nog slut :) Sålde min till en som kör drifting och han är jättenöjd! Låste upp direkt på IXen också, men som du skriver är det nog svårare att märka helt där.
Dom funkar ju inte med värme egentligen heller, ska alltså inte behöva bli varm för att funka.
Nuvarande: E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
0707697871

Re: 525ix viskodiff

Inläggav Spiidfriik » 12 jul 2016, 20:51

Användarvisningsbild
Spiidfriik
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 29 nov 2005, 20:20
Ort: Piteå
Nja, diffen ska inte behöva bli varm, men silikonet i diffenheten blir tjockare av värme och därav kommer diffverkan. Så har jag iaf fattat det. Är nån typ av skovlar som vispar runt silikonet när drivaxlarna snurrar olika fort. När silikonet blir trögflytande tvingar den med sej drivaxeln som snurrar långsammare. Men överhettar man silikonet ordentligt så tappar den förmågan att bli tjockare. Kan ju vara det som hänt min kompis diff, men den hade ju funktion, om än seg. Vad jag läst ska den tappa funktion helt om den är stekt. Skitsamma, det är hur som helst jävligt länge sen. =)
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.

Re: 525ix viskodiff

Inläggav Blomgren » 12 jul 2016, 22:18

Användarvisningsbild
Blomgren
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 28 maj 2007, 18:10
Ort: Karlstad
Lite info på tyska
Das EH-(elektrohydraulische) Sperrdifferential ist eine im
Hinterachsgetriebe integrierte, regelbare Differentialsperre. Der
Sperrwert ist vom Hydraulikdruck in der Sperre abhangig.
Das Lamellenpaket ist uber die auBeren Lamellen mit dem
Tellerrad (Differentialkorb) verbunden und uber die innen
verzahnten Lamellen mit dem Kegelrad des linken Antriebsrades
m Regelfall wird der Hydraulik-Kolben mit Hydraulikflussigkeit
beaufschlagt. Der Kolben druckt dann das Lamellenpaket
zusammen.
Das GSA-Steuergerat moduliert den Druck uber ein Ein- und
AuslaBventil. Die Sperrwirkung kann 0 - 100 % betragen.
Ist die Regelung abgeschlossen, wird der Hydraulik-Kolben mit
Federkraft in die Ausgangslage zuruckgeschoben.
Sebastian Blomgren
0 7 0 3 5 9 5 5 4 9

Re: 525ix viskodiff

Inläggav _BeeMeR_ » 12 jul 2016, 22:23

_BeeMeR_
 
Inlägg: 544
Blev medlem: 21 nov 2005, 17:59
Ort: Luleå
google översatt..

"EH (elektro ) diffbroms är en i
Differential integrerad justerbar differentialspärr . den
Låsning värde beror på det hydrauliska trycket i låset .
Plattpaketet handlar om auBeren lameller med
Gear ( differential ) och via insidan
tandade skivor med vinkelväxeln i det vänstra drivhjulet
m är normalt hydraulkolven med hydraulvätska
tillämpas. Kolven skriver sedan diskuppsättningen
tillsammans.
GSA - styrenheten modulerar trycket via ett inlopp och
AuslaBventil . Den låsande effekten kan vara 0 - 100% .
Är åtgärden avslutats , den hydrauliska kolven med
Fjäderkraften zuruckgeschoben in i utgångsläget ."

Undra om de inte ska gå "pilla" in en fjäder typ som trycker på kolven!?

///Zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17

Re: 525ix viskodiff

Inläggav Nisse Järnet » 14 jul 2016, 01:01

Användarvisningsbild
Nisse Järnet
 
Inlägg: 6614
Blev medlem: 26 nov 2005, 11:58
Ort: Stockholm norrort
Spiidfriik skrev:Nja, diffen ska inte behöva bli varm, men silikonet i diffenheten blir tjockare av värme och därav kommer diffverkan. Så har jag iaf fattat det. Är nån typ av skovlar som vispar runt silikonet när drivaxlarna snurrar olika fort. När silikonet blir trögflytande tvingar den med sej drivaxeln som snurrar långsammare. Men överhettar man silikonet ordentligt så tappar den förmågan att bli tjockare. Kan ju vara det som hänt min kompis diff, men den hade ju funktion, om än seg. Vad jag läst ska den tappa funktion helt om den är stekt. Skitsamma, det är hur som helst jävligt länge sen. =)

Blir den verkligen så mycket tjockare? Kommer inte ihåg viskositeten nu men det är egentligen bara den som gör så det "diffar" i en frisk viscodiff.
Testa tex att hissa upp bak eller framaxel på en frisk 325ix och kör framåt, den driver direkt!
Att sen många kan vara överhettade och därmed ofta läcker silikon stämmer helt klart, då brukar dom kunna bli sega för att så småningom tappa verkan helt.
Nuvarande: E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
0707697871

Re: 525ix viskodiff

Inläggav Danneeandersson » 12 sep 2016, 21:19

Användarvisningsbild
Danneeandersson
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 03 sep 2011, 14:52
Ort: Finspång
Vill du köpa så har jag en komplett bakvagn från e34 IX :) 1000 spänn vill jag ha
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.


Återgå till Chassi och kaross

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

x