Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav bmw-slangen » 17 mar 2016, 00:12

Användarvisningsbild
bmw-slangen
 
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 dec 2006, 22:56
Ort: Malmö
Har själv haft tankar på att flytta fästet för styrleden en bit inåt, tex med en adapter eller liknande.

Att få till en bra kona är gissningvis inte helt trivialt, men rätt mekanisk verkstad bör klara av det (men det är inte lika trivialt som att fräsa ut ett block och borra hål och göra gängor).

Sen får man klura ut ett sätt att fästa adaptern i fjäderbenet, lämpligtvis använda det konade hålet på något sätt. Men det måste ju sitta där med ett säkert förband, som inte möjliggör att adaptern kan börja rotera eller flytta på sig.

Men problemet är ändåså hur styrgeomtrin påverkas. Tänker man sig inte för så finns stor risk att det går galet.

Tex kan man kanske råka ut för ökad bump steer.
Här nedan kan du se ett extremt exempel på bump steer, dvs styrgeometrin är inte anpassad till fjädringsgeometrin (så hjulen gör toe in/toe ut när de fjädrar).
Det här är ett extremt exempel och så illa ska det inte bli - men det är ett bra och tydligt exempel på vad bump steer är.
https://www.youtube.com/watch?v=DtiSOZ9Mm0A



Krassligare bromsar vill vi inte ha, vi vill ha friska bromsar. Men så mycket "djupare" bromsskivor kan du ändåså inte hänga på, bromsskivan kommer då att börja ta emot fjäderbenet. Först kommer det nog att slå i materialet runt styrleden och sedan kommer den nog att slå i bärarmens infästning i fjäderbenet (se bilder i början av tråden).



Hylsor och adapters görs på olika mekaniska verkstäder efter egna ritningar och överenskommelser. Men det brukar dyka upp begagnade kit lite då och då.
E30 323i -85 : 100% track day car

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav 1800 » 17 mar 2016, 18:36

1800
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 12 okt 2006, 15:45
Ort: Kiruna
Jag tänkte man skulle kapa lös "armen" och vinkla in den så att styrleden hamnar ca 1-2 cm längre bort. Men jag hoppar nog över den idén..

Men såg att SKF-navets yd endast är 139 mm, enligt:
http://www.mister-auto.se/sv/hjulnav/sk ... !3667.html

Det öppnar upp för att använda saab 9-3 skivor som sväljer just exakt 139 mm, kanske blir på gränsen? Men även dem kräver en del bearbetning. Men är i alla fall billigare än corvette-skivor.

Men just nu känns 330-skivor mest lockande för min del, verkar funka ok för de flesta.

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav bmw-slangen » 17 mar 2016, 22:18

Användarvisningsbild
bmw-slangen
 
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 dec 2006, 22:56
Ort: Malmö
Intressant!

Ännu intressantare är att SKF själva uppger 143 mm som diameter.
http://www.exx.se/objects/ppf/skf_vkba_3667.pdf

Eftersom jag spytt galla de senaste åren över just information- och datahanteringen hos dessa "lågpriskedjor" så är det inte så svårt att gissa vilka uppgifter jag personligen anser vara de mest korrekta.



Får anse att 1500 SEK för båda mina Corvette-bromsskivor är helt acceptabelt. Eftersom Corvette-ägare inte verkar köra så mycket och inte använder bromsarna så mycket så var bromsskivorna i princip flång nya. Tog ju emot lite att svarva bort nästan 1 mm tjocklek på nästan nya bromsskivor :-)

Men på sikt så verkar det mest troligt att jag kommer att försöka tillverka en annan version av dessa hylsor som flyttar ut bromsskivan 12.5mm (jämfört med nuvarande 7.5mm) - vilket gör att jag kan använda E46 330i och E36 M3 bromsskivor rakt av och framförallt kan jag montera helt nya bromsbelägg och köra in dessa korrekt (vilket är en av flera pusselbitar för att få bästa möjliga bromsprestanda).


@1800 : Hur ser användarscenariot ut för dina bromsar? Gissar på ganska hård bankörning. Vilka övriga uppdateringar av bromssystemet är gjort (tex bakbromsar) och justering av bromsbalans?
E30 323i -85 : 100% track day car

Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav 1800 » 18 mar 2016, 20:43

1800
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 12 okt 2006, 15:45
Ort: Kiruna
Jag är i första hand ute efter att bulta dit mina schnitzer-fälgar, så 5-bult som bygger utåt så lite som möjligt är mitt mål.
Sen kommer bra bromsar som en bonus. Mest gatkörning för min del alltså..

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav Molna » 08 aug 2016, 00:25

Molna
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 aug 2013, 18:19
Ort: Växjö
Kan tilläga här att eftermarknads styrleder av märke febi bilstein och säkert massa fler inte kommer funka med 5 bult och tajt styrled/bromsskiva. helvetet tog i bromsskivan när man svänger.. tydligen var dessa lite tjockare än original. Så ska ni ha nya styrleder så tipsar jag om bmw original.. :)

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav bmw-slangen » 08 aug 2016, 03:54

Användarvisningsbild
bmw-slangen
 
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 dec 2006, 22:56
Ort: Malmö
Intressant, fast ingen överraskning för mig att styrleden kommer för nära / tar i :-)

Eftersom det handlar om enstaka millimeter mellan hero eller zero, så kan jag definitivt tänka mig att man kan få olika resultat beroende på tillverkare.
Det låter dessutom troligt att eftermarknadsaktörer har lite grövre/tjockare kulleder då det antagligen är billigare att få till en acceptabel styrka med (annars brukar man ju försöka reducera materialåtgången och spara pengar på det sättet), men det är endast mina egna spekulationer.
Fast BMW kan ju närsomhelt ändra leverantör till en lite billigare (som använder lite grövre/tjockare kulleder), så att köpa från BMW kommer inte alltid att vara en garanti att få de smalaste möjliga styrlederna.

Jag själv monterade Lemförder (generellt ett märke med pålitliga och hållbara produkter).
E30 323i -85 : 100% track day car

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav bmw-slangen » 08 aug 2016, 03:59

Användarvisningsbild
bmw-slangen
 
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 dec 2006, 22:56
Ort: Malmö
Kort feedback om min lösning beskriven tidigare.

Twå shakedowns har hunnits med - inte det minsta problem överhuvudtaget.
https://www.youtube.com/watch?v=3gSNLYL0A8M
https://www.youtube.com/watch?v=YPiD-UVnakg

Fast å andra sidan så bromsar man nästan inte alls på Sturup (kommer knappt upp i arbetstemperatur) :-)
E30 323i -85 : 100% track day car

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav Molna » 25 aug 2016, 18:55

Molna
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 aug 2013, 18:19
Ort: Växjö
Finns det någon här som kör 5 bult kittet och e36 styrväxel med e36 styrleder? Vill gärna veta då jag ska byta till e36 styrväxel :) hamnar det på samma plats eller är e36 styrled tjockare så den tar i skivan?

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav bmw-slangen » 25 aug 2016, 21:01

Användarvisningsbild
bmw-slangen
 
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 dec 2006, 22:56
Ort: Malmö
Nu frihjular jag rejält här och analyserar på fri hand.

Vilken styrväxel eller styrleder man har borde ju rimligtvis vara helt ovidkommande för detta problem.

Problemet här är att styrarmen sitter där den sitter, med dess hål för styrstagets kulled.
Det är ju styrstagets kulled som sitter nära bromsskivan, det är det enda viktiga i hela ekvationen.

Så utseendet på yttre kulleden på styrstaget är det enda som spelar någon roll (allt annat kan vara Volvo Construction Equipment styrleder och styrväxlar om man vill ha det utan att det på något sätt påverkar problemet).
Vilket vi också märkt att olika märken på styrstaget och dess kulled ger olika mycket marginal.

Eller hur?
E30 323i -85 : 100% track day car

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav Molna » 28 aug 2016, 18:34

Molna
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 aug 2013, 18:19
Ort: Växjö
Japp du har rätt, jag skrev inte så utfört men jag menar självklart yttre styrleden alltså där den är närmast skivan om den är tjockare på e36 än e30 i "godset" :)

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav bmw-slangen » 08 sep 2016, 20:53

Användarvisningsbild
bmw-slangen
 
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 dec 2006, 22:56
Ort: Malmö
Aha, misstänkte det var det du menade.

Kom på att jag borde ha en E36 M3 yttre styrled liggandes i garaget. Ska passa på och mäta och jämföra mått när jag är där.

Yes, det är E36 M3, så kanske större än vanliga E36 men det får vi iallafall worst-case scenariot (och om det visar sig att E36 M3 är lika stor som E30 så bör ju vanliga E36 inte vara större iallafall).

TILLÄGG : Visade sig att yttre styrleden är samma på alla E36-modeller, inklusive M3. Så mått på mina E36 M3 styrleder ska således vara representativa för E36 styrleder generellt.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxre ... series=E36
E30 323i -85 : 100% track day car

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Inläggav bmw-slangen » 11 sep 2016, 19:22

Användarvisningsbild
bmw-slangen
 
Inlägg: 1415
Blev medlem: 23 dec 2006, 22:56
Ort: Malmö
Har nu mätt och jämfört.

Kort svar : Ingen skillnad.

Långt svar : Kulledshuset var minimalt större på E36 M3.
Men det spelar ingen roll då det är gummidamasken som är mest kritisk och närmast bromsskivan, och där var det ingen skillnad.



E36 M3 (BMW Original dvs Lemförder)
YD kulledshuset = 36.5 mm
YD gummidamask när installerad (dvs något ihoptryckt) = 42.0 mm

E30 323i (Lemförder)
YD kulledshuset = 36.0 mm
YD gummidamask när installerad (dvs något ihoptryckt) = 42.0 mm




Här är den yttre styrleden från en E36 M3 jag mätte på

Bild
E30 323i -85 : 100% track day car

Föregående

Återgå till Chassi och kaross

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

x