JM's e46 330i m54b30 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

JM's e46 330i m54b30 turbo

Inläggav Jesper Mäki » 22 feb 2017, 17:18

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Tjena, tänkte jag slänger upp en tråd här också om mitt lilla e46 projekt så kanske jag kan få svar på diverse funderingar som dyker upp efter vägen. (Kopierar mina inlägg från sävar till en början) Bilen är då en e46 330i årsmodell 2000 som jag råkade få sug att köpa. Det började med blocketsurfande och att råka se en 330 för bra pris i Piteå. Inget mer med det just då men en vecka eller nåt senare fanns bilen ännu kvar och tankarna om turbo i en e46 330 hade snurrat i skallen. Passande nog skulle jag även passera Piteå så jag ringde, var och tittade och det blev affär.

Nån bild på bilen då.
Bild

Bild

Bild


Tanken är då turbokonvertering, ladda 0,8-1 bar och sikta på 400-450hk med ungefär denna setup:

Motor
- Renoverad M54B30 ()
- Super hx40 #14 (X)
- hemmabyggt pulssplittat grenrör (X)
- 60mm hks kopia wg (X)
- 3" avgas ()
- 3" och 2,5" tryckrör ()
- 450x300x76 intercooler (X)
- 50mm racedump från kl (X)
- AEM dryflow filter (X)

Bränsle och tändning
- ECU master black? ()
- Walbro gst450 (X)
- Siemens deka 875cc spridare (X)
- Malpassi btr ()

Drivlina
- Någon slags diff, Quaife? Tips?
- Renoverad bakvagn, tanken är nya meyle HD gummibussningar till diffen men resten vet jag inte riktigt. Har funderat på millways alubussningar till silentblocken? Powerflex?
- Nya meyle HD länkarmar fram (X)

När bilen väl var hemma städades och tvättades den lite och jag började forska lite i diverse missljud och fel, bilen har stått i ett år pga tre anmärkningar på besiktning och senare körförbud.
- diffus ljusbild i ena strålkastaren, ljusregleringen funkade inte så jag misstänker det då reflektorn ser bra ut, fixat nu iallafall.
- airbaglampa, felkod rensad och inte kommit tillbaks ännu.
- rostiga bromsrör bak som måste bytas.
Har även klonk i bakvagn som nog beror på de flera bussningarna som är slut, den känns svajig i fram, troligen pga bakre bussningarna i båda länkarmar fram som är slut.
I övrigt verkar den vara i helt okej skick, inte farligt med rost, repig och sånt men blir nog bra efter polering. Fin invändigt skulle nog behöva ge skinnet lite kärlek bara. Importerad 2004 men väldigt väldokumenterad av de två tidigare ägarna i Sverige. Stämplar i serviceboken från Tyskland så de strax över 20 tusen milen verkar rätt rimliga i mina ögon.

Sedan rev ja bort fronten som för övrigt är nån slags m3 kopia och olackad då det tydligen dög för förra ägaren?? Lysena fick också hitta bort. Nån dag senare började jag med att plocka bort grenrören, trodde verkligen inte att det skulle gå men tillslut efter mycket micklande var de borta. Nu kunde grenrörsprojektering påbörjas. Använde kusins Holset h1e som testturbo då jag inte beställt min ännu, fick iallafall ihoppunktat avgas och turbofläns tillslut och kunde ta in dessa i garaget och börja med grenröret på en m50 på motorstativ.

Bild

Bild

Bild

Bild

Färdigpunkat efter ett antal test och grubblande, haft väldigt mycket hjälp av mina två kusiner. Vetetusan vad de hade blivit för nåt annars... :hihi:

Bild


Provat lite med en lånad intercooler med fel anslutningar

Bild

Bild

Testat grenrör på plats med h1e
Bild

Bild

Och med viss nervositet testades super40in... Som passade kanon! :thumbright:
Bild

Framifrån, här syns även motorfästet som kusin så snällt gjort åt mig! :thumbright:
Bild

Ungefär här är vi nu, har funderat lite på wg-placering och rördragning men inte mycket annat, beställt en del grejer och så. Nu är ju tanken som sagt att köra med Fekzenchip och att ha en till original DME att byta till vid besiktning. Detta pga att det blir billigare och för att jag tänkt försöka besikta bilen och vill slippa krångla med lysande lampor osv.
Dock har jag vissa funderingar kring besiktningen, bland annat dehär med katalysator, vad måste jag ha för nån katt för att klara avgaskraven för en ändå såpass "ny" bil? Hade tänkt göra ett rör att ersätta turbo och downpipe med, alltså som bultas i turboflänsen och då ha katalysator på detta rör som sen byts mot dp'n.

Bilen står utomhus och jag har bara möjlighet att ha in den tillfälligt så planen är att ta in den framöver och ta ur motor för att kunna renovera den när kylan och snön kommer. Men just nu ligger jag inlagd efter operation och kommer vara sjukskriven även framöver så förvänta er ingen jättehändelserik tråd. Sakta men långsamt som jag läste här nånstans!

Hoppas att det jag pysslar med intresserar nån iallafall! :)
Senast redigerad av Jesper Mäki 07 jun 2019, 09:19, redigerad totalt 14 gånger.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - funderar kring bränslesyste

Inläggav Jesper Mäki » 22 feb 2017, 17:19

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Inte kunnat göra annat än fundera kring bilen, fick bilder på motorfästena som kusin gjort iallafall!

Industrikudddar och distans/excenter, originalkudde till höger.
Bild

Nya motorfästet till höger sida :thumbright:
Bild

Funderar på att köra med en 2,5" e5 godkänd standardkatt från dynotech som sedan sitter ihop med ett adapterrrör från turboflänsen och till 3" avgassystemet. Kommer detta gå igenom tror ni? Renar den tillräckligt? Sitter ju tre(?) kattar på dehär bilarna original (en på vardera grenrör å en på avgassystemet).
Grenröret tror jag inte kommer synas allt för mycket av när plasten sitter på plats.
Senast redigerad av Jesper Mäki 05 jul 2017, 17:15, redigerad totalt 1 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - funderar kring bränslesyste

Inläggav Jesper Mäki » 22 feb 2017, 17:20

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Hänt litegrann trots att bilen står ute och det varit kring 35- förra veckan. Dock inget jag själv kan ta åt mig äran för då jag är smått enbent å kryckburen just nu. Istället är det kusinerna jag har att tacka för detta.

Nåja det var iallafall wg'ns placering och rördragning som stod på schemat, för att få till detta måste grenrör å turbo ut och skruvas på plats i bilen. Downpipen punktades ihop (och råkade bli rostfri) för att få wg'ns placering klar. Hål i grenröret är gjort och det som återstår att göra är röret till wgn.
Jag har iallafall lyckats beställa luftfilter, soppapump och förstärkta meyle-bärarmar till fram, för att göra lite nytta! :roll:

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Jesper Mäki 05 jul 2017, 20:32, redigerad totalt 1 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - funderar kring bränslesyste

Inläggav Jesper Mäki » 22 feb 2017, 17:22

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Håller på och läser på om styrsystem och piggybacklösningar. Fick ut motor och låda förra helgen utan att ha sönder annat än hardyskivan trots skruvande utomhus i 10-15 minus i ett motorutrymmet fullt av plastdetaljer. Så nu när motorn hittat in i garage har jag börjat demontera så smått.

Bild

Lådan, elhärvan och insuget bortplockat, plockade bort koppling och svänghjul också och inväntar ett lånat motorstativ nu bara.

Bild

Funderar lite kring soppasystemet, tanken är att slänga ner en gst450 i tanken, tänkte använda original kablar som signal till ett relä och dra nya grövre kablar från batteriet till pumpen för att slippa dra kabel genom hela bilen. Borde väl funka?
Sen funderar jag lite kring fuelrailen, dehär bilarna har ju btr'en i filtret som sitter under bilen och även returen till tanken vänder där, det går alltså bara en slang fram till fuelrailen som ansluter i mitten mellan cyl3 och 4. Min fundering är då, funkar det att köra på samma sätt fast då med btr under huven och en slang fram till fuelrail eller är det att föredra att ha returen i fuelrailen?
Senast redigerad av Jesper Mäki 05 jul 2017, 20:35, redigerad totalt 1 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - funderar kring bränslesyste

Inläggav Jesper Mäki » 22 feb 2017, 17:27

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Sådärja, då var vi i princip i nutid. Motorn i bitar och väntar på bättre tider (bättre väder) för att kunna tvätta av blocket, letar även lite grejer för att få ihop det sista.
Tanken kring styrsystem har gått mer mot riktigt sprut senaste tiden. EMU black verkar vara ett bra val tycker ja, men det blir ett senare bekymmer.

Har nån några svar eller tips kring frågorna lite här å där i inläggen hade det varit kanon! :)
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - funderar kring bränslesyste

Inläggav Jesper Mäki » 23 feb 2017, 16:54

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Motorn isär och snart är allt tvättat, snart dags att börja plocka ihop litegrann. :)

Filat ur lite för att m50 stakar ska gå fritt.
Bild

Blocket tvättat.
Bild
Bild

M50 vs M54 stakar.
Bild
Bild

Rena fina kolvar. :D
Bild

Testade köra en rörböj i Jula-falsmaskinen, blev kanon tycker jag!
Bild
Senast redigerad av Jesper Mäki 05 jul 2017, 20:39, redigerad totalt 1 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - funderar kring bränslesyste

Inläggav Jesper Mäki » 28 feb 2017, 18:20

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Blocket som sagt tvättat nu, tog en garagekväll i söndags, honade cylindrar mätte och filade kolvringsgap (körde 0,5 på första och andra ringen, 0,45 på oljeringen då de hade det spelet från början). Kolvarna ihop med stakarna och ringarna på kolvarna så kunde de petas ner i blocket.

Kolvarna och stakarna ihop med kolvringar, kolvarna har nån blå färg ser man tydligt här.
Bild

Påplats!
Bild

Moment- och vinkeldra ramlagerbultar. Väntar på nya vevstaksbultar så de sitter bara dragna för hand. (Man ska helst komma ihåg att sätta dit förstärkningarna innan, annars får man lossa alla bultar igen :hihi:)
Bild

Nu till frågan! funderar lite kring oljereturen, bilderna förklarar nog rätt bra.

Bild

Bild

Bild

Räcker fallet på returen? som synes på bilden hamnar "underkant" på röret just ovanför oljepluggen. Tanken är sen att göra en "kil" i plåt som röret svetsas mot, kilen börjar då just under oljetrågets fläns mot blocket och går ut mot röret, typ som det jag fyllt i med tusch på kartongen.
Det är ju lite att välja mellan att ha bättre fall eller ansluta röret högre upp i tråget. Måste ha en liten rörbit vid oljeretursflänsen för att kunna dra fast den, kan inte bara snekapa ett rör då det täcker bulten då. För att få röret att ansluta högre upp på tråget skulle jag behöva vrida turbons lagerhus, men hur mycket kan man ha det vridet utan att det blir skadligt? lutningen på det är ungefär som det övre strecket, det nedre är ritat efter passet som låg på tråget som jag antar är "rakt" (bilderna är tagna med motorn uppochner och vända 180 grader därav den uppochnervända svarven och lysrör på golvet :wink:) Rören är 25mm utv.

Vad tror ni??
Senast redigerad av Jesper Mäki 05 jul 2017, 20:44, redigerad totalt 1 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inläggav TreLingon » 01 mar 2017, 03:17

Användarvisningsbild
TreLingon
 
Inlägg: 2388
Blev medlem: 09 aug 2008, 08:35
Ort: Västerås
Folk har ju haft returen i skruven i tråget så...
Det blir nog bra vart du än sätter den..

Jag reko att köpa en oljepump och en catchtank under turbo och pumpa in olja i tråget igen.
Du väljer själv :)

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inläggav erikjakan » 01 mar 2017, 19:04

Användarvisningsbild
erikjakan
 
Inlägg: 2510
Blev medlem: 23 apr 2006, 21:54
Ort: Stockholm
tror det funkar fint, min sitter i princip sådär!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inläggav Jesper Mäki » 01 mar 2017, 20:39

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Tänkte prova ungefär sådär, har en tanke om att göra nå slags skvalpplåt inne i tråget för att minska att de trycker in olja i returen vid vänstersväng tex. Blir nog en avluftning/ventilationsslang av nå slag också! :)
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Hjälp!! Oljeretur??

Inläggav suprated » 01 mar 2017, 23:35

Användarvisningsbild
suprated
 
Inlägg: 547
Blev medlem: 17 sep 2007, 15:03
Ort: Helsingborg
Har min turbo i typ samma nivå som du, gjorde returen precis som du.
Men det resulterade till turbo ras. Blev catch tank o pump tillslut.
Var ju tvungen att lyfta maskinen för att få ur turbon, så hade jag gjort det riktigt från början hade jag sparat både tid o pengar.
BMW E30 mtech2 S50B32 turbo.... 0702088526

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inläggav Jesper Mäki » 12 mar 2017, 17:55

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Oljereturen ihopknåpad, blir att testa köra utan pump. 25mm utv rör på returen och en avluftning av 16mm utv rör. Funderar på att göra nån slags skvalpplåt på insidan av tråget bara, får se hur det blir med det. :)

Första riktiga svetsningen i alu utöver övningssvetsande :)

Bild

Bild

Svetsad i tråget på både ut och insida, gjuten alu är ett märkligt material att svetsa i..

Bild

Monterat ihop lite mer på motorn, inget allt för intressant dock och hade inte tagit nå bilder på det. Å så för att hoppa lite mellan olika delar av motorn så gjorde vi en adapterplåt för att kunna köra vanlig termostat och slippa den elektroniska som sitter original i m54, som förövrigt öppnar vid 110 grader om inte den elektroniska värmaren skulle fungera.

Kapat sönder m50 termostathus, dags att fräsa!

Bild

Anders fixade svarvning för termostaten :thumbright:

Bild

I princip färdigt.

Bild

Finns att köpa färdiga lösningar från USA, kostar dock 199 och 489 dollar plus frakt osv.
Bild

Köpte mig en m50iv topp från skroten för att få dubbelfjädrar och brickor till dessa.

Rengjorda tryckare.
Bild

Beställde även s50b32 retainers som passar på 6mm ventilskaft och är anpassade för dubbelfjädrar.

M54 - m50iv - s50b32
Bild

S50b32 retainers art nummer om nån annan får för sig att köra denna setup :)
Bild

Fått komma ut på catten å mysköra lite också i vårvädret :thumbright:
Bild
Senast redigerad av Jesper Mäki 05 jul 2017, 20:50, redigerad totalt 1 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Inläggav Jesper Mäki » 27 mar 2017, 16:32

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Motorn har börjat hitta ihop nu, grenröret är helsvetsat och det blev att göra en liten skvalpplåt till oljereturen.

Bild

Ventiler och fjädrar monterade.

Bild

Helsvetsning påbörjad.

Bild
Bild
Bild

Många annorlunda ställningar blev det :)

Bild

Sista svetsen fick en del svetsas inifrån :thumbright:

Bild

Och färdigt, flänsarna verkar dock ha slagit sig lite när jag svetsade dom invändigt.. :?

Bild

Motorn lite mer ihop.

Bild

Provmontering :)

Bild
Bild
Bild

Tittut!

Bild

Vanosen hade hårda oringar som inte tätade mycket så den väntar på nya innan montering. Testade även ställa kammarna 1mm öppna enligt vad folk skrivit, gick dock inte att få avgaskammen mer öppen än standardinställning (0,2) så det fick bli standardinställningar.

Blir jäkligt diskret när det är monterat tror jag!
Bild
Bild
Senast redigerad av Jesper Mäki 05 jul 2017, 20:57, redigerad totalt 1 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inläggav Jesper Mäki » 11 apr 2017, 18:44

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Funderar kring lite grejer, lutar lite åt att jag kommer köra Emu black som styrsystem och har börjat kika på tändsystem och soppasystem.
Har tänkt ladda 0,8-1 bar på e85.
- Emu black
- Spolar??
- Stift??
- Walbro gst450 i tanken
- Siemens deka 875cc

Funkar det att köra med original m54-spolar? (vad skiljer dessa från m50ns? M54 är smäckrare iallafall) och isåfall vilka stift? Funkar bcpr7es ihopknackade till säg 0,4 eller 0,5?
Andra funderingen är kring btr, har ev tänkt köra m50 fuelrail för att få retur i railen färdigt. Undrar då om det funkar att köra med original btr? Eller fördelaktigt att ha ställbar av nån annan anledning än att kunna öka trycket för att "maxa" spridarna? Har annars tänkt en malpassi btr (de som kl säljer är äkta vara?).
Soppaledningarna, original är 8mm inv slang och 8mm utv plaströr (typ 6mm inv?) kommer dessa räcka till för mitt effektmål? Och håller plaströren för e85? tänkte bara byta slangarna isf.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inläggav E30Anders » 11 apr 2017, 21:08

Användarvisningsbild
E30Anders
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 02 mar 2006, 14:26
Ort: Halmstad
Jag åkte 545whp i en m50 med emu, en walbro 450, 1300cc spridare, m50 spolar, bcpr7es, original bränsleledningar men en areromotive btr med ca 1,7bars ladd och E85.

M54 spolarna lär funka....

Mvh/ Anders

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inläggav Jesper Mäki » 17 maj 2017, 19:56

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
I brist på ork efter senaste operationen så har det inte blivit jättemycket gjort på senaste. Filat lite på nå smågrejer iallafall.

Funderat kring spakstället och hur jag ska få det lite fastare. Kommer ju köra industrigummikuddar till motor och växellåda, tänker mig att det ska bli relativt stumt men vill ändå inte köra ledlager fastmonterat på växellådstunneln. Så började tillverka en plastbussning till främre infästningen som var väldigt sladdrig.

Varför göra en rund bussning när man kan göra en oval, sa BMW-ingenjören.

Bild
Bild

Svarvad, fräst och manuellt CNC-handfilad till oval form.

Bild

Började sen fundera på den bakre infästningen, första projektet var att få lös den från bilen. Inga skruvar eller muttrar syntes. Visade sig att bussningen inte har en hel stålhylsa utan en som har en bit bortkapad och ihopvulkad med gummit i bussningen. Den ska då klämmas ihop för att lossna från infästningen. Inte så avancerat egentligen men lite klurigt när man gör det med en hand ner genom hålet i växellådstunneln pga vattenpöl under bilen :hihi:

Bild
Bild

Tänker att jag ska rengöra och sen fylla bussningen med sikaflex, borde funka!

Även gjort fästen till att köra m50 fuelrail har dock bara en bild under tillverkning men de är färdigbockade och punktade i fuelrailen nu.
Bild

Det sista för att plocka ihop motor och låda börjar ha trillat in nu, provtryckt grenröret och ska slipa och svetsa de små läckorna som fanns. Sen ska jag hitta nån som kan blästra det invändigt. Sen äre bara linda det och montera. Väntar på lite bättre väder för att kunna börja kika på tryckrörsdragning och sånt också.
Senast redigerad av Jesper Mäki 05 jul 2017, 21:36, redigerad totalt 1 gång.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Inläggav Jesper Mäki » 19 maj 2017, 10:54

Jesper Mäki
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
E30Anders skrev:Jag åkte 545whp i en m50 med emu, en walbro 450, 1300cc spridare, m50 spolar, bcpr7es, original bränsleledningar men en areromotive btr med ca 1,7bars ladd och E85.

M54 spolarna lär funka....

Mvh/ Anders


Original soppaslangar verkar funka med E85 alltså? Har misstänkt det då de är nå slags plast inuti slangarna om jag inte minns fel?
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

x