E30M3 Lysholm (Såld)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

E30M3 Lysholm (Såld)

Inläggav ScratcH » 07 sep 2008, 09:35

Användarvisningsbild
ScratcH
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 01 nov 2006, 15:49
Ort: Göteborg
Originalbil förutom:
Evo frontspoiler samt vinge med kolfiberläpp.
OMP ratt med snap off.
OMP stolar.
HR Nürburgring Clubsport coilovers.
Fjäderbensstag fram och bak.
Millway topplagringar.
Millway delrin bussningar.
Millway Camber/Toe till bakvagn.
Krängningshämmare 22mm fram och 19mm bak.
PPF Big brake kit.
BBS RC 18" + OZ superturisomo 17" fälgar.
215/35 samt 245/35 däck.

Motor:
M3 S14 2.3lit motor.
JE kolvar ca 9.0 kompression.
H-Profil stakar.
Köhler steg 1 kammar.
Köhler Extraktorgrenrör med 2x63mm rör.
Köhler 2x63mm avgas med DTM-pipor.
Lysholm 1600AX kompressor.
Dellorto avlastningsventil.
Dellorto 70mm spjäll. (Jaja det tar emot att plocka bort originalet)
PRD plenum och tryckrör.
RC Racing 750cc spridare.
Aeromotive regulator samt filter.
Nuke fuel rail.
Walbro 255 pump i tanken.
Nira I3+ sprut.
VAG-spolar

Såklart började det snöa när bilen hämtades för några år sedan i västerviks-trakten. Med slitna bakdäck gör M3:an till en toppen säker vinterbil. :?

Bild
Senast redigerad av ScratcH 07 nov 2013, 11:44, redigerad totalt 11 gånger.

Några bilder från de gångna åren......

Inläggav ScratcH » 07 sep 2008, 17:49

Användarvisningsbild
ScratcH
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 01 nov 2006, 15:49
Ort: Göteborg
Motor på väg ur:

Bild

Ute:

Bild

Inte en helt ovanlig syn på e30:

Bild

Fram med svetsen:

Bild

Slipning av motorrum å test monterat ic.
Har storleken betydelse :?: :lol:

Bild

Grundlackat:

Bild

Lackat mattsvart:

Bild

Insug

Inläggav ScratcH » 08 sep 2008, 08:18

Användarvisningsbild
ScratcH
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 01 nov 2006, 15:49
Ort: Göteborg
Hjälp!

Ska jag köra med eller utan värmeavlednings plattorna till det nya insuget? Brukar ju läcka har jag hört och de lär ju inte bli bättre med överladd..

Bild

Inläggav M3JONAS » 08 sep 2008, 11:49

Användarvisningsbild
M3JONAS
 
Inlägg: 2783
Blev medlem: 21 nov 2005, 08:25
Ort: Ekerö/Stockholm
Om du gör ett nytt insug så är det mycket lättare att bara göra en fläns mot toppen och sen skita i insugsplattorna i gummi.

Inläggav M3JONAS » 08 sep 2008, 11:52

Användarvisningsbild
M3JONAS
 
Inlägg: 2783
Blev medlem: 21 nov 2005, 08:25
Ort: Ekerö/Stockholm
Du har inte funderat på att bygga ett insug med integrerad vattenkylning?
Blir kortare väg mellan insug och spjäll för jag antar att du ska montera spjället innan kompressorn?
Så skulle iaf jag göra om jag skulle bygga kompressor igen.

Inläggav ScratcH » 08 sep 2008, 12:29

Användarvisningsbild
ScratcH
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 01 nov 2006, 15:49
Ort: Göteborg
Det lutar åt en fläns direkt mot toppen, verkar lättast så...
Såg att laminova har fräcka kylelement. Känns som de kan ta betalt med :?
Blir en liten IC till å börja med.

Min tanke är att köra mer krokigt än rakt fram så jag vill slippa turbo kicken.
Vad är din uppfattning nu när du testat båda?

Inläggav M3JONAS » 08 sep 2008, 12:46

Användarvisningsbild
M3JONAS
 
Inlägg: 2783
Blev medlem: 21 nov 2005, 08:25
Ort: Ekerö/Stockholm
ScratcH skrev:Det lutar åt en fläns direkt mot toppen, verkar lättast så...
Såg att laminova har fräcka kylelement. Känns som de kan ta betalt med :?
Blir en liten IC till å börja med.

Min tanke är att köra mer krokigt än rakt fram så jag vill slippa turbo kicken.
Vad är din uppfattning nu när du testat båda?


Det går att använda sig av en vanlig oljekylare eller intercoolerkylare som man bygger in i insuget. Bekanta som åker turbohojar kör så med gott resultat.

Kompressor är kul då man har noll fördröjning när man kliver på gasen men i mitt fall var bekymret att drivlina å maskinen inte höll för det.

Om jag skulle bygga nytt och bygga för att åka bana så skulla jag nog bygga med en liten turbo, tex en mitsu 19t eller liknande och hamna på ca 350-400 hk med bra respons. En sån motorn skulle nog bli skonsammare mot drivlinan och borde bli en mjukare gång än med kompressorn.
Men det låter inte hälften så coolt som med kompressor under huven! ;)

Inläggav Blown M5 » 08 sep 2008, 13:19

Användarvisningsbild
Blown M5
 
Inlägg: 456
Blev medlem: 22 dec 2005, 21:54
Ort: Tullinge
Härligt me fler som kör skruv! Som Jonas sa det bästa är att den har noll fördröjning, trycker man gasen i botten så smäller de till direkt :)

Inläggav ScratcH » 09 sep 2008, 07:34

Användarvisningsbild
ScratcH
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 01 nov 2006, 15:49
Ort: Göteborg
Det är det jag är ute efter, men tyvärr så verkar drivlinan inte gilla vridet: :cry:


Ska försöka vara varsam med högerfoten :twisted:

Inläggav ///Peter » 09 sep 2008, 14:13

Användarvisningsbild
///Peter
 
Inlägg: 632
Blev medlem: 01 dec 2005, 15:06
Ort: Stockholm / Tokyo
Att dom där gummi distanserna är så galet dåligt matchportade orginal på S14 är knäppt!
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Bild

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s

Inläggav ScratcH » 09 sep 2008, 14:28

Användarvisningsbild
ScratcH
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 01 nov 2006, 15:49
Ort: Göteborg
Att dom där gummi distanserna är så galet dåligt matchportade orginal på S14 är knäppt!


Det är lite underlig när resten av insuget känns väldigt seriöst.

En anledning till att ta inte köra med dem??...

Inläggav ///Peter » 09 sep 2008, 15:19

Användarvisningsbild
///Peter
 
Inlägg: 632
Blev medlem: 01 dec 2005, 15:06
Ort: Stockholm / Tokyo
Jo de är väl inte optimalt för flödet. Sen har jag hört att det lätt läcker lite kring gummina när man börjar ladda på lite. Skaffa S38 spjällhus, räcker med sådana från en 3.6a dom är ändå större än S14 orginal (okey bortsett från EvoIII) och lättare att få tag i än från 3.8 (som alla vill ha då det är värst...) dessa passar direkt mot toppen. Behövs korta spjällaxeln samt göra en kortare vakumrail. Men det är iaf några på forumet som gjort detta Jörgen, Bonje... bäckis vet jag inte iofs
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Bild

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s

Inläggav ScratcH » 09 sep 2008, 15:26

Användarvisningsbild
ScratcH
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 01 nov 2006, 15:49
Ort: Göteborg
Är de med eller utan gummi distanserna?

Inläggav ///Peter » 09 sep 2008, 15:29

Användarvisningsbild
///Peter
 
Inlägg: 632
Blev medlem: 01 dec 2005, 15:06
Ort: Stockholm / Tokyo
Passar mot toppen utan gummidistanser vilket är det fina i kråksången!
Peter AK
Tokyo / Stockholm


Bild

Special thx to Mr J and Micke B


Bruksbil 12.7s, Lekbil 10.70s, Racebil ?.?s

Inläggav ScratcH » 09 sep 2008, 19:03

Användarvisningsbild
ScratcH
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 01 nov 2006, 15:49
Ort: Göteborg
Tack för infon :roll:

Inläggav ScratcH » 09 sep 2008, 19:16

Användarvisningsbild
ScratcH
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 01 nov 2006, 15:49
Ort: Göteborg
Jönsarna innan lackade nog spoilern utan vare sig slipning eller rengörning. Tog bort all färg med ett rakblad :evil:

Många timmar tog det........till slut..

Bild

Det var ju så klart en spricka så mittpinnen fick stryka med. Fint hål för IC blev det..

Grundad:
Den hade nog sett rätt fräck ut i mattgrå.
Bild

Bild

Vad tror ni det blev för färg?

Inläggav s2_i_e30 » 09 sep 2008, 21:51

s2_i_e30
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: 20 nov 2005, 15:15
Ort: Eskilstuna
ost-färgat? :)?
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: m3hansen och 6 gäster

x