CONMAN´s E46 325 CI booost....

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav conman » 02 feb 2019, 19:11

conman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jun 2011, 18:56
Ort: Sunhultsbrunn
Hej hej, tänkte slänga upp en liten tråd om mitt e46 projekt. Kanske mest för att kunna få svar på de frågor som uppstår, men kanske också för att underlätta för någon som söker kunskap. Tidigare så har jag mestadels skruvat med Opel och då mest med mina ombyggda Calibror.

Men ödet ville att jag skulle bli med BMW och genom ett byte (v70 mot e46 325) så stod det helt plötsligt en BMW på uppfarten.
Bild
Bild

Suget på BMW kom när jag hjälpte till att skruva med kompisens Nissan 200 som han hade satt en M50b25 i, när jag senare mappade hans bil så blev suget större då det blir gott ös i BMW motorerna när det blir lite laddtryck.
Bild
Bild

Så det var ju bara att börja samla delar och börja skruva och det började med en M54b30 och 5 växlad E35 M3 låda av Bäckis.
Bild
Bild

Planen är alltså helsmidd motor och lite laddtryck 8)

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav conman » 02 feb 2019, 20:26

conman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jun 2011, 18:56
Ort: Sunhultsbrunn
Nu var det bara att hålla ögonen öppna efter annonser och beställa delar. Ett gjutet grenrör med t3 fläns, två stycken gst450 pumpar och smidda h-profils stakar köptes av privatpersoner medans ppf levererade svänghjul, svänghjuls bultar, DP 84,5mm kolvar, ARP till toppen, Athena packning, lager och uppgradering till oljepumpen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Av kungen12321 köptes en GS637DZ låda och paketet från Millway innehöll förstärkningar till bakvagnen, nu ställdes även BMW´n in i garaget.
Bild
Bild
Bild

Jag började att skruva isär motorn jag köpte av bäckis.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Blocket redo för borrning.
Bild

Blocket borrat och toppdeckat 0,1mm
Bild

Jag monterade även spännare för oljepumpskedjan.
Bild

Efter lite seg leverans så kom det äntligen hem Raceware pinnbultar till veven, bättre vattenpump och justeringsvertyg till vanosen.
Bild
Bild
Bild

Motorn växer fram mer och mer
Bild

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav TreLingon » 05 feb 2019, 00:53

Användarvisningsbild
TreLingon
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 09 aug 2008, 08:35
Ort: Västerås
Snyggt

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav conman » 05 feb 2019, 21:50

conman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jun 2011, 18:56
Ort: Sunhultsbrunn
Tackar.

Nästa steg var lite aluminiumsvetsning, S50 oljefilterhus och fixa ordning insuget, bestämde mig för att använda M50 insug fast med M54 spjällhus.

Oljeretur i bröstkåpan, jag kommer använda en tilton pump för oljan från turbon.
Bild

VAC Motorsports baffelplåt svetsad i tråget.
Bild
Bild

M50 insuget
Bild

Adapter för M54 spjäll på M50 insug
Bild

Nuke Fuelrail till M50 insug och adapter för att kunna få olja till turbon och koppla in tryck o temp givare i S50 oljefilterhuset
Bild

Insuget klart med smp 1680cc spridare
Bild

S50 oljefilterhus med utgångar till oljekyl, adapter för olja till turbo och med VAC Motorsports banjobult till vanos ledningen
Bild

Ny generator, spännare, löphjul och rem.
Bild

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav bmwtobbe » 10 feb 2019, 22:44

bmwtobbe
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 maj 2011, 21:27
ser ut som det kan bli fint bygge dähära! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
att en gammel m50 kunde få en sådan vändning i en opelmans liv är ju härligt! :D
nu är du där du hör hemma :wink: :twisted:

keep going! :mrgreen:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav conman » 15 feb 2019, 20:46

conman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jun 2011, 18:56
Ort: Sunhultsbrunn
Tackar, bästa alu svetsaren :wink:

Fler framsteg med bygget, toppen planad och ihop plockad. Även matchportat toppen mot M50 insuget.
Bild

Gjorde mig ett litet verktyg när jag höll på med toppen.
Bild

Motorfäste för passagerarsidan fixat, hoppas det skall gå fritt med turbo m.m
Bild

Oljepumpen uppgraderad och monterad.
Bild

Sedan tråget.
Bild

Kammar och kedja nollat.
Bild

Sen kom det hem lite sakerr, grenrör med T4 fläns, adapter för gs6-37 lådan och en M3 bakvagn.
Bild

Bild

Bild

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav conman » 17 feb 2019, 20:11

conman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jun 2011, 18:56
Ort: Sunhultsbrunn
Dags att börja med M3 bakvagnen som skall på bilen, göra rent, slipa och på med lite färg. Bussningarna byts mot gula strongflex.
Bild

Bild

Bild

Bild

I samma veva dök vanos renoveringskittet upp, vanosen gjordes iordning och motorn är nu i princip färdig. Väntar på nya packningar till ventilkåpan.
Bild

Bild

I väntan på kommande besiktning i vår så tänkte jag att jag monterar Maxxecu enheten och fixar med motorn som sitter i bilen. Då jag hade ett maxxecu race från mitt förra projekt, beställde jag en pnp adapter från maxxtuning och monterade.
Bild

Skönt att kunna rensa lite i motorrummet me.
Bild

Samtidigt så blev det 330 bromsar fram.
Före
Bild

Efter
Bild

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav bmwtobbe » 19 feb 2019, 21:18

bmwtobbe
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 maj 2011, 21:27
ser svin bra ut som vanligt calle! :D stor tummen upp! :mrgreen: :!:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav Nisse Järnet » 24 feb 2019, 16:55

Användarvisningsbild
Nisse Järnet
 
Inlägg: 6622
Blev medlem: 26 nov 2005, 11:58
Ort: Stockholm norrort
Snyggt!
Nuvarande: E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
0707697871

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav Sarja88 » 28 feb 2019, 19:50

Användarvisningsbild
Sarja88
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 14 aug 2012, 15:42
Ort: Stockholm
äntligen en ny tråd haha :D bra jobbat!
Tony Sarja
Ventilations tekniker
0735611651

viewtopic.php?f=2&t=73058

http://www.garaget.org/Sarja88

Bmw E30 Cupé 325i-87 (M50B25 Turbo objekt)
Bmw E30 Touring 320i-89 (M52B28)
VW Passat 1,8T-05

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav conman » 28 feb 2019, 20:03

conman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jun 2011, 18:56
Ort: Sunhultsbrunn
Tackar, kul med lite respons.

Nu till en fråga, kommer ju använda gs6-37dz och m3 bakvagn.
Finns det någon original kardan som passar?
Eller vad är längden på m3 lådan kontra gs6-37dz?

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav conman » 03 mar 2019, 21:34

conman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jun 2011, 18:56
Ort: Sunhultsbrunn
Har förberett för mac-ventil, etanolgivare och bränsletrycksgivare. Även beställt lite saker till m3 bakvagnen, bromssköldar, skivor m.m
har en e46 m3 kardan på väg hem me, får se om det kan passa med gs6-37dz lådan tillsammans med m3 bakvagnen.
Bild

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav Jesper Mäki » 05 mar 2019, 18:31

Jesper Mäki
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 19 sep 2011, 18:01
Ort: Kardis
Kul med fler e46 byggen! :)
Angående kardanen så tror jag att de nyare 330i med sexväxlade lådan har en kortare kardan, vet dock inte hur den är jämfört med m3ans.
BMW E46 330i M54B30 turbo
viewtopic.php?f=2&t=92333

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav conman » 05 mar 2019, 21:00

conman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jun 2011, 18:56
Ort: Sunhultsbrunn
Tror att m3 kardanen är kortare, då diffen är längre.

Får se efter besiktning då nya motorn och m3 bakvagnen blir monterade.

En annan fråga, nu gällande tändspolar.
Vilka är att föredra, de med trekantig kontakt eller de med metalbygel?

Jag har de med trekantig kontakt i bilen nu, men har de andra till den nybyggda motorn.

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav TreLingon » 11 mar 2019, 03:08

Användarvisningsbild
TreLingon
 
Inlägg: 2380
Blev medlem: 09 aug 2008, 08:35
Ort: Västerås
Bra jobbat

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav Gustafsson » 11 mar 2019, 08:47

Användarvisningsbild
Gustafsson
Admin
 
Inlägg: 421
Blev medlem: 28 okt 2008, 17:55
Ort: Borlänge
Ser bra ut :)
Wanchai Gustafsson
0722101489

Stort tack till
PPF
Bäckis
Ärtan

Thivan

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Inläggav conman » 11 mar 2019, 21:52

conman
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 05 jun 2011, 18:56
Ort: Sunhultsbrunn
Tackar :D

I helgen som var vart det inte så mycket med bmw´n, utan mappning av ´host host´volvo 745, med T5a, HX35, 1300cc och maxxecu street.
Efter lite felsökande av lambdan så visade det sig att två stift i kontaktstycket till boxen var omkastade. Efter jag fixat det så var det dags att gatmappa.

Ägaren av bilen som är en yngling i 20års åldern, körde som satan och hade världens flin på läpparna. Allt gick kanon, värre var det dagen efter för bilen.
Stagen till bakaxeln blev som bananer, men det fixade han med lite vinkelslip och svets. Sen ut igen och efter 6-7 varv i någon rondell och en lång omkörning på fullt ställ så började motorn låta illa. Har ej fått info om vad som hänt ännu.

Lite bilder iaf, tyvärr ingen film :lol:
Bild

Bild

Bild

Bild

Nästa

Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

x