B10 Biturbo Patina E85

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

B10 Biturbo Patina E85

Inläggav Old School » 03 jul 2017, 20:38

Användarvisningsbild
Old School
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jan 2017, 12:08
Ort: Helsingborg
Efter att ha räddat en del ALPINA B10 Biturbo delar från ett avstannat projekt är tanken att delarna ska användas.
Enklast blev att bygga på en ”snik” E34 och försöka få den laglig som SFRO-ombyggt fordon, därav E85.

Grunden är en diamantsvart 520i M20 från 1990, lagom sliten (därav namnet Patina istället för Alpina) men bra i kaross och väldigt lite extrautrustning.

Projektet är igång och snart kommer frågor att dyka upp, har bara byggt ”sugbilar” hittills.
Tanken är att modifiera motorn så lite som möjligt, endast vad som krävs för E85 och eftermarknads styrsystem. Keep it simple…

Data original ALPINA B10 Biturbo motor i stora drag:

Utgångsmaterial BMW M30B35 från 535i E34
Mahle kolvar med oljesprej underifrån.
Bearbetade förbränningsrum i topp.
Andra avgasventiler för högre värmetålighet.

Kompressionsförhållande 7.2:1
Dubbla Garrett T25

Original laddtryck, 0,4 – 0,8 bar (ställbart i originalbilarna)

360 hk, 520 Nm

Växellåda, Getrag 290
Oljekyld LSD diff från M5 m.fl. 3.15 i utväxling


Projektet ska fokusera på funktion och hållbarhet, inte utseende eller stuk.
Solid på insidan allmän på utsidan.

Om det är något uppenbart att tänka på direkt, vad gäller modifiering av motorn inför E85, är jag öppen för förslag.
Fler bilder kommer efter hand.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
E34 Touring 530i, E34 520i "Biturbo",
Ford Cortina 2000GT -72 (banracing)

Re: B10 Biturbo Patina E85

Inläggav Old School » 06 jul 2017, 19:46

Användarvisningsbild
Old School
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jan 2017, 12:08
Ort: Helsingborg
Har hunnit börja även på bakvagnen, som också kommer från B10 Biturbo (samma som M5 i stora drag)
Som synes har delarna legat ett bra tag.

Körde BMW originaldelar.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Resten kvar...
E34 Touring 530i, E34 520i "Biturbo",
Ford Cortina 2000GT -72 (banracing)

Re: B10 Biturbo Patina E85

Inläggav Old School » 12 jul 2017, 19:44

Användarvisningsbild
Old School
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jan 2017, 12:08
Ort: Helsingborg
Bakvagnsbalken är klar.

Nya (original BMW) bussningar på alla ställen. De gamla var riktigt dåliga.
Använde gucka som däckfirmor har, snällt mot gummit och det "försvinner" med tiden.

Egentillverkade monteringsverktyg.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
E34 Touring 530i, E34 520i "Biturbo",
Ford Cortina 2000GT -72 (banracing)

Re: B10 Biturbo Patina E85

Inläggav Old School » 25 jul 2017, 19:39

Användarvisningsbild
Old School
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jan 2017, 12:08
Ort: Helsingborg
Nu sitter bilen i vaggan.
Bromsrör och bränslerör ska bytas ut samt lite rengöring av underredet på samma gång.

Bild

Dock blir detta ett jobb efter semestern så nu vilar projektet ett par veckor.
E34 Touring 530i, E34 520i "Biturbo",
Ford Cortina 2000GT -72 (banracing)

Re: B10 Biturbo Patina E85

Inläggav Old School » 22 okt 2017, 17:58

Användarvisningsbild
Old School
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 11 jan 2017, 12:08
Ort: Helsingborg
Lite har hänt, mest rivning.

Lägger upp lite bilder på delar och status.
På tur står som sagt byte av bromsrör och bränslerör.

Mitt plan än å länge är att använda rostfria 8x1 mm rör, alltså 6mm invändigt. Borde väl räcka för denna motor?

Måste även förstärka domkraftfästena som börjat rosta, tråkjobb....


Bild

Bild

Bild

Börjar med rengöring och rostjobben.
E34 Touring 530i, E34 520i "Biturbo",
Ford Cortina 2000GT -72 (banracing)

Re: B10 Biturbo Patina E85

Inläggav Gabbe_96 » 29 okt 2017, 13:26

Gabbe_96
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 jan 2015, 11:20
Kul att se någon som tar sej an att renovera upp en E34'a, nog för att det är en alpina :)
M30. 685/810 1.4@6500


Återgå till Projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 5 gäster

x