Bmw e36 316 turbo bygge

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderatorer: Bäckis, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko

Bmw e36 316 turbo bygge

Inläggav Mangster » 30 jun 2019, 19:22

Mangster
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jun 2019, 19:15
Tja, håller på att bygga en bmw e36 316 från 95, tänkte fråga om vart det är bäst att dra oljereturen från turbon in till motorn. Om det är bäst att dra till tråget, bröstkåpan, eller om man skulle kunna dra den till ventilkåpan. Sedan är de nån som vet nån som gör grenrör till m43b16 motor med turbo fläns.

Re: Bmw e36 316 turbo bygge

Inläggav Mangster » 09 jul 2019, 13:25

Mangster
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jun 2019, 19:15
Ingen som vet något?

Re: Bmw e36 316 turbo bygge

Inläggav Willaracing » 01 sep 2019, 11:10

Willaracing
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 feb 2019, 19:53
Jag är ny här på forumet och inte skrivit förut.
Min bestämda uppfattning är att returen från turbon måste gå neråt och ALDRIG uppåt för då trycks oljan genom Turbon. Jag bygger just en M54B30 i en E36 sedan. Jag har svetsat anslutning för AN10 slang på tråget så långt upp det går och framför skälva pottan på tråget där det inte cirkulerar så mycket olja. Sen har jag monterat returslangen från turbon i en vid sväng mot bärarmen på högersida och tillbaka till anslutningen på tråget och får då inget uppåtläge på returen. Jag har valt nermonterad Turbogrenrör.
Willa Racing.

Re: Bmw e36 316 turbo bygge

Inläggav robinc97 » 03 sep 2019, 07:22

robinc97
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 26 jan 2017, 09:39
Ort: Linköping
Mangster skrev:Tja, håller på att bygga en bmw e36 316 från 95, tänkte fråga om vart det är bäst att dra oljereturen från turbon in till motorn. Om det är bäst att dra till tråget, bröstkåpan, eller om man skulle kunna dra den till ventilkåpan. Sedan är de nån som vet nån som gör grenrör till m43b16 motor med turbo fläns.


Iallafall på M50 maskiner är det bästa att dra ner till bröstkåpa om man kör toppmonterad snurra då det faller bättre samt ingen liggande olja där.
Kör man downmount har man ju inget annat val egentligen än att köra retur i tråg, men då ska man se till så man har korrekta vinklar för så bra fall som möjligt.

Kör du topmount = bröstkåpa (även tråg går men se till o få det på rätt ställe)
Kör du downmount = tråg och se till o få vinkel rätt


Mvh


Återgå till PPF Turbo Forum

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron

x