Ni med m60b40, trimtips

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Ni med m60b40, trimtips

Post by BmWkrille »

Det sitter hyffsat vassa kammar org i våra m60. Dom är ganska snällt ställda från fabrik.

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/775197" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har ställt exakt efter hans siffror och bänkat före och efter. Min bil gav 274hk innan och 297hk efter vridning.
Som han skriver förlorar man en aning mellanregister. Men den går mycket jämnare på tomgång/lågvarv och ryter som fan efter 4000rpm :twisted:
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by Sten »

Riktigt bra effektökning,motorhk alltså?!

Nått annat gjort avgas,kattar,mm?
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Ni med m60b40, trimtips

Post by Christian.N »

Det där kan ju absolut vara värt att kolla upp! Skummade bara genom den andra sidan då jag använder telefonen nu men är det ställbara kamdrev orginal på M60?

Kanske måste byta en topplockspackning på min så då kanske
man skulle ställa om kammarna på samma gång..
Enköping, 073-3104393
Jens92
Posts: 593
Joined: 07 Sep 2010, 21:36
Location: Lindesberg

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by Jens92 »

Så här ser kamdreven på m60 ut
Image
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Ni med m60b40, trimtips

Post by Christian.N »

Tackar tackar :)
Enköping, 073-3104393
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by BmWkrille »

Sten wrote:Riktigt bra effektökning,motorhk alltså?!

Nått annat gjort avgas,kattar,mm?
Japp, det är motorhästar. Det enda som är gjort är öppet filter, racekattar, dubbla 2.5tums rör
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
alpinabiturbo
Posts: 651
Joined: 13 Jan 2008, 00:42
Location: Skövde

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by alpinabiturbo »

Cool som fan!
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
Jepp-e
Posts: 61
Joined: 25 Sep 2011, 21:23
Location: Varberg

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by Jepp-e »

Ingen som kör m62? (4,4) om ni har den första m62 motor utan vanos och enkel kamkedja, så ska m60 topparna passa! och dem har mindre förbrännings rum och vassare kammar! De är nått jag ska pilla med i vinter iaf!
Mvh Jeppe
cossi-bmw
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2007, 05:58
Location: jönköping

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by cossi-bmw »

m60b30 topparna passar på m60b40 in rätt på och ger högre komp, vet dock inte hur mycket
Simon Landin
0737636606
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Ni med m60b40, trimtips

Post by Christian.N »

Helt säkert att B30 topparna passar?

Har en står så man kanske skulle smälla på dom om ena toppackningen har gått på min? När man ändå river..

Är det någon skillnad på kammarna?

Och om det är nån skillnad funkar B40 kammarna ihop med B30 topparna på en B40 maskin?
Enköping, 073-3104393
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by Andy_b »

Det ska va samma kammar i b30-b40
problemet med b30 toppar är att dom har 2mm mindre ventiler

men med b40 ventiler eller större med tillhörande portning så tror jag det kan bli ricktigt bra
det och 300hk gas så är man hemma sen :)
pm om det är nått
cossi-bmw
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2007, 05:58
Location: jönköping

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by cossi-bmw »

samma kammar, men insugs ventilerna e till och med 3mm större och avgas 2mm större, dock så tror jag att kompet väger upp flödet i b30 topparna,
jag har separata spjäll som e anpassade till m60 motorn och dom ihop med b30 toppar på en b40 motor och autronic har lämnat 359 whp
Simon Landin
0737636606
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Ni med m60b40, trimtips

Post by Christian.N »

Okej, får se hur man kör. Tåls att fundera på iaf..

Speciellt om kompet överväger attdet är
Mindre ventiler..
Enköping, 073-3104393
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by Andy_b »

Undra hur maskin din skulle må av b40 ventiler då :)
pm om det är nått
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by BmWkrille »

cossi-bmw wrote:samma kammar, men insugs ventilerna e till och med 3mm större och avgas 2mm större, dock så tror jag att kompet väger upp flödet i b30 topparna,
jag har separata spjäll som e anpassade till m60 motorn och dom ihop med b30 toppar på en b40 motor och autronic har lämnat 359 whp
Coolt!! de va inte illa!! orörda kanaler i b30 toppen?
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Ni med m60b40, trimtips

Post by Christian.N »

Kanske skulle riva B30 topparna och lämna iväg för lite bearbetning, testa montera B40 ventiler och så..

Nu blev jag lite sugen :)
Enköping, 073-3104393
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: Ni med m60b40, trimtips

Post by Andy_b »

Men boys........ TURBO
pm om det är nått
Post Reply